fbpx

VO2-max testing

Hva er VO2-max?

Ditt maksimale oksygenopptak omtales ofte som Vo2 max. Dette er den maksimale mengden oksygen man kan ta opp i lungene, pumpe ut til kroppen via hjerte og blodårene, og deretter bruke i musklene. 

Hvorfor er det nyttig å teste VO2maks? 

VO2-maks er det mest presise målet for fysisk form. For å teste den fysiske formen, må man ta en kondisjonstest, altså teste det maksimale oksygenopptaket. Ved å gjøre dette finner du ut et «kondisjonstall», men også:

·        Hvor godt lungene tar opp oksygen

·        Hvor godt hjerte klarer å pumpe blod og næring rundt i kroppen

·        Hvor gode blodårene er til å transportere blod og næring rundt i kroppen

·        Hvor gode musklene er til å ta imot og forbruke oksygenet og næringen 

Mitt kondisjonstall 

Har du lyst til å bli bedre kjent med kroppen din og finne ut av hvor god fysisk form du er i, er dette testen for deg. En hjertepasient kan ha kondisjonstall ned mot 10, mens en toppidrettsutøver kan ha over 90. Kort forklart er kondisjonstallet hvor mange milliliter oksygen musklene klarer å ta opp per kilo muskelmasse per minutt. 

VO2-maks og helse

Det sies at VO2-maks er kongen av fysisk helse. Kondisjonstall er det mest presise man kan måle for å fortelle noe om en persons helse og levealder. Jo høyere tallet for VO2-maks er, jo mindre er sjansen for å utvikle livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer og kreft. Høyt tall har også sammenheng med høy levealder. Frykt ikke for egen helse, det fine med kondisjonstallet er at små endringer kan gjøre stor forandring. 

Hvordan trene for å øke VO2-maks? 

Det er ikke mye som skal til for å øke din fysiske form. En ekstra treningsøkt per uke vil ha mye å si for å øke kondisjonstallet. For å få best mulig utbytte av treninga, anbefales det trening med høy intensitet. Nedenfor ser du min favoritt utholdenhetsøkt, som vil gi ditt kondisjonstall et løft.

·        4 x 4 minutter løp, 2 minutter passiv hvile mellom hvert drag (Totalt 24 minutter arbeid). Intensitet: rundt 90 % av maks hjertefrekvens. (Borgs skala: 16-19) 

Vi i Torp&Co hjelper deg

Våre personlige trenere tilbyr kondisjonstester med topp moderne utstyr til sine kunder. Ut i fra testresultatene kan man skreddersy trening individuelt tilpasset kunden. Etter en viss periode blir det gjennomført en ny test. Ved å ta en re-rest kan man undersøke om utholdenhetstrening som har blitt gjort den siste tida har gitt effekt. Det gir også svar på om din kondisjon er på nivå med det man skal forvente i din alder eller idrett.

Er du interessert i testing?

Ta kontakt med våre personlige trener Ragnhild Nygaard: ragnhild@torpogco, tlf 936 99 479 eller Christian Torp: christian@torpogco.no, tlf 92200237