Beinhinnebetennelse

Hva er beinhinnebetennelse?

Beinhinnebetennelse er aktivitetsutløste leggsmerter. Vedkomne opplever ofte smerter og ømhet på forsiden og innsiden av leggen under og i etterkant av trening og aktivitet. Man er ofte svært øm langs med innside av leggen, av og til er det mulig å finne palperbare knuter og klumper langs med innsiden av tibia (leggbeinet). Innledningsvis er det ofte en murrende smerte og et lett ubehag som ofte oppstår mot slutten av økten, eller kun etter økter med relativt harde belastninger. Dersom dette ubehaget ignoreres, reduseres tåleevnen til vevet og smertene melder seg stadig tidligere og hyppigere i aktivitet og trening. I enkelte tilfeller vil man etterhvert også oppleve hvilesmerter og nattsmerter, det kan også oppstå leggkramper som en tilleggsplage. Smertene blir for noen så sterke at det tvinger en til å måtte oppgi ønsket aktivitetsnivå.

Beinhinnebetennelse er spesielt vanlig hos idrettsutøvere og personer med høyt aktivitetsnivå, samt barn og ungdom i vekst som trener mye. Tilstanden forekommer også hos personer med statisk og repeterende belastning over tid, som feks militæret, butikkansatte eller ansatte på sykehus, fabrikk- eller lagerarbeidere. Kombinasjonen av hardt underlag og mange timer med ståing og gåing er ofte en trigger for denne typer plager.

Det kan være flere årsaker til at beinhinnebetennelse oppstår:

Hva er behandlingen?

Informasjon og avdramatisering av tilstanden er for mange det viktigste, i tillegg til råd om alternativ trening og belastning. Dette er en svært normal problemstilling som mange vil oppleve i løpet av livet.

Det første tiltaket som må iverksettes ved beinhinnebetennelse er endret aktivtetsnivå og belastningsstyring. For mange har det blitt for mye belastning på kort tid, og en endring i treningsplan og aktivitetsnivå vil for mange redusere plagene. Reduksjon av løping på hardt underlag vil gi smertelette for mange. Ofte handler det om større variasjon i trening, så i stedet for å bare løpe, kan det være smart å f.eks. legge inn en økt med sykkel, styrketrening eller annen lystbetont aktivitet for endret belastning og muskelaktivering.

Mange barn og unge rammes av denne problemstillingen, derfor er det viktig at foreldre og trenere er med på å legge til rette for endret aktivitetsmønster og belastningsstyring i en periode. Kanskje må man endre fra 5 til 3 økter i noen uker, eller at antall kamper må begrenses i en periode. Det bør legges vekt på allsidig trening og øvelser som ikke belaster leggene unødig. Det kan være nyttig å variere skotøy både i økten, men også fra dag til dag. For noen kan det være nyttig å varme opp i joggesko, før man evnt bytter til hallsko eller fotballsko.

En myk joggesko med god demping kan for mange være med på å redusere plagene. Les mer om hva du bør tenke på når du skal velge joggesko her. I noen tilfeller ser man at det kan være hensiktsmessig å få tilpasset en såle som brukes i ulike sko. Såler vil skape en endret avlastning for foten, evnt være med på å korrigere eller kompensere for eventuelle disponerende feilstillinger i fot (plattfot, hulfot, navicularedropp) og på denne måte skape endret belastning for legg og leggmuskulaturen.

I mange tilfeller kan muskulær behandling med dyptgående massasje, råd om tøyninger, bruk av IMS (nålebehandling) og konkrete øvelser med ulike tåhevkombinasjoner være nyttige tiltak.

Noen kan ha nytte av ulike teipeteknikker for å skape et avlastende drag på beinhinnen, andre melder om at kompresjonsstrømper kan ha en smertedempende effekt. Bruk av betennelsesdempende medikamenter (NSAIDs) har ofte liten effekt, men kan i enkelte tilfeller være anbefalt, da helst i en akuttfase. Det ser ikke ut til at det er noen forskjell i bruken av medikamenter kontra gel, f.eks. Ibux gel.

Kirurgi

Dersom ingen tiltak fører frem og smerten er stor, kan det være hensiktsmessig med en ortopedisk vurdering. Merk at operasjon vurderes tidligst etter 3-6 måneder med tilfredsstillende, konservativ behandling. I noen tilfeller kan det være aktuelt med operative inngrep for beinhinnebetennelse eller compartmensyndrom.

Våre terapeuter kan hjelpe deg med informasjon, råd om tilpasset trening og øvelser, behandling og såletilpasning ved behov. Book time hos fysioterapeut, osteopat eller muskelterapeut.

Relevante artikler

En treningsordbok

En treningsordbok

Du vil finne tilbake til den gode formen og sunne rutinene. Avisene skriver om økt forbrenning og den beste langrennsteknikken, og ekspertene spår hvilke treningsmetoder vi vil se mer til i tiden fremover. Men, det er ikke alltid like lett å navigere seg i dette...

les mer
Fem øvelser som gjør ryggen din glad!

Fem øvelser som gjør ryggen din glad!

I min forrige artikkel snakket jeg om korsryggplager og hvorfor så mange opplever murring, stivhet, slitenhet og «et bånd over korsryggen». Jeg beskrev ryggen som en trassig treåring som ikke har lyst til det du har lyst til. Du blir sur, ryggen er sur og hverdagen...

les mer