fbpx

Hvordan knekke koden og bli en person som elsker fysisk aktivitet?

Vi har dessverre blitt en stillesittende forsamling med et synkende aktivitetsnivå. Koronaen hjalp jo heller ikke på da vi alle ble skyflet på hjemmekontor, og det ble full stopp på trening, fritidsaktiviteter og sosial omgang. Vi har aldri sittet mer i ro enn det vi gjør nå, dette gjelder både gammel som ung. Det har rett og slett blitt et folkehelseproblem. Nå må vi ta grep damer! Vi vet alle at trening og fysisk aktivitet gir overskudd i hverdagen, og har mange positive aspekter for den fysiske og psykiske helsen vår. Men hvordan kan du bli en slik person, en person som omfavner og elsker en mer aktiv livsstil? Jeg er ikke noe prakteksempel selv, men har prøvd å komme med småtips som kan implementeres i hverdagen. Start med å så noen små frø nå, og i løpet av høsten kan du hente hjem gevinsten i form av en sprekere og mer aktiv kropp!

Først og fremst litt kjøtt på beinet om hvordan kroppen din responderer på fysisk aktivitet. Det kan jo være greit med en update på alle de positive sidene ved aktivitet før jeg kaster ut tips og forslag for en mer aktiv livsstil! Kanskje økt kunnskap om alle kroppens positive responser gir deg mer aktivitets- og treningslyst? Hvem vet?

Umiddelbar respons

Kroppen vår er et underverk og et maskineri som responderer umiddelbart på fysisk aktivitet. Kondisjonen bedres, du blir sterkere og tåler langt høyere belastningsnivå i hverdagen. Du får en bedre regulering av blodsukkeret og blodtrykket. Energiforbruket økes umiddelbart, så bare det å stå og jobbe vil være et viktig ledd i en mer aktiv livsstil. Hvileforbrenningen øker, noe som igjen betyr at du forbrenner selv etter at du har vært aktiv. Det er jo en god følelse! Ligge på sofaen og fortsatt vite at kroppen din jobber med forbrenningen! Fysisk aktivitet er bra for fordøyelsen, i tillegg styrkes immunforsvaret. Er du i tillegg fysisk aktiv utendørs eksponeres du for frisk luft og sollys som er positivt for energinivået og spenningsregulering i kroppen din.

Kinderegg på rekke og rad!

Hjerne har også svært godt utbytte av en aktiv livstil. Vi ser reduksjon av angst og depresjon, samt bedre søvnkvalitet hos de som er regelmessig, fysisk aktive. Du har halvert risikoen for å dø av hjerte/karsykdommer om du er fysisk aktiv. Vi ser positive aspekter både i forebyggende og behandlende perspektiv på sykdommer som høyt blodtrykk, diabetes type 2, kols, noen kreftformer, overvekt og muskel/skjelettplager. Fysisk aktivitet og trening med høyere intensitet gir økt utskilling av beroligende hormoner, som igjen gjør deg mindre stresset og mer avslappet. Forskning viser at fysisk aktivitet kan ha smertelindrende effekt og positiv innvirkning på både humør og velvære. Herlighet, her kommer jo kindereggene på rekke og rad!

Hva nå?

Okey, det var de skrevne fakta, men hva nå? Vi er klar over alt det positive, og har kanskje visste dette i mange år, men hvordan komme dit? Hvordan bli en sprekere og mer aktiv utgave av deg selv?

Sett deg mål! Gjør som idrettsutøverne våre og sett deg både mål og delmål. De drømmer og gull og titler, du kan også sette opp din egen gevinst som belønning! Mange motiveres av konkrete mål, f.eks. gå til og fra jobb noen dager i uken, skogstur i helgen, alltid ta trappen, gjennomføre planlagte treningsøkter. På samme måte som du premierer barna med klistremerke når de har nådd et mål dere har satt, det være seg sove i egen seng, spise opp maten eller rydde rommet, lager du et tilsvarende system for deg selv. Skriv ned en sluttdato, noter ned aktivitet og noe du har ønsket deg. Når målet er oppnådd gjennomføres kjøpet av gevinsten! Litt materialistisk ja, men tror meg, det funker! Den kjolen, tightsen eller en venninnetur på spa føles veldig fortjent om du har klart målsettingen din!

Endret tankegang rundt aktivitetsnivå i hverdagen. Ikke tenke «jeg rekker ikke», men se heller på løsninger. Altfor mange forteller meg om hverdagsstresset, tidsklemma og mangel på egentid til aktivitet og trening. Her tenker jeg løsningen i langt større grad er å se muligheter og ikke begrensninger. Hvor i dagen din kan du få inn mer aktivitet? Er det å ta trappa, gå en vei til jobb, stå opp og trene før jobb og prepping av barn til barnehage/skole eller ta med ungene på mer lek og aktivitet som gagner dere alle sammen? Jeg utfordrer deg, finn tid, ikke lag dårlige unnskyldninger!

Pulsklokke/aktivitetsmåling. Tracking av aktivitet gir deg økt bevisstgjøring i hverdagen og fører til økt motivasjon. Står det 8000 skritt og du har mål om 10 000 blir du kanskje motivert til å ta de siste 2000 etter middag? Jeg har investert i en slik smartklokke, og dette har vært en øyeåpner for meg. Jeg trodde jeg var en nokså aktiv mann, men innså at jeg måtte steppe opp gamet!  Har du en telefon er sjansen stor for at det allerede ligger inne en helseapp, bruk denne for å se hvor mye, eller kanskje hvor lite, du beveger deg gjennom dagen. Synes du dette er gøy kan jo en aktivitetsklokke være på listen over premiering for økt aktivitet?

Gjør aktivitet du liker! Sjansen er 100% større for at du fortsetter med aktivitet du setter pris på og synes er gøy. Jeg er en skogens og naturens mann, og prøver å kombinere aktivitet med naturopplevelser som jakt og fiske, samt båt og vannsport. Jeg kan gå time inn og time ut og lete etter reinsdyr i fjellheimen. En nydelig naturopplevelse samtidig som jeg holder kroppen i aktivitet og nyter øyeblikket med gode kompiser. Skogstur i marka med fiskestang og noe godt i koppen gjør godt for både blodpumpa og hjernen. Finn ut hva du liker! Er dette høsten du skal melde deg på den fjellturen, det kajakkkurset eller den salsaklassen du har tenkt på så lenge? Er du en stolpejeger kanskje eller en geo-catcher? Brått får turen en helt annen dimensjon! Jakt på Pokemon med barna. Gøy for både stor og liten!

Tur/retur jobb -er dette din mulighet? Kan bil byttes med sykkel? Kan du droppe sparkesykkel og heller ta beina fatt eller bruke en bysykkel? Kan du gå en vei og ta kollektivt en annen? Til jobben skal du jo uansett, så tenk etter om dette er en mulighet for å presse inn mer aktivitet i hverdagen. Jeg har begynt å gå til jobb og synes det er hyggelig å rusle til jobb, se byen våkne til liv, drikke en kaffe og ha en podkast på øret, synes ikke du? Plutselig blir du en morgenfugl som meg, som står opp tidligere for å ha tid til nettopp dette! Er du fortsatt på hjemmekontor kan du jo gå en tur før du begynner å jobbe og «late som» du går til jobben? Må du ta kollektivt kan du forsøke å stå i stedet for å sitte, et enkelt aktivitetsgrep jeg har tatt i bruk.

Gjør husarbeid! Ironisk nok, i en stillesittende tilværelse overlesses vi med remedier som gjør hverdagen vår enda mer inaktiv. Elektriske hjelpemidler som robotstøvsuger, snøfreser, selvgående vindusvasker, robotklipper og matlevering på døren er vel og bra det, og sikkert forenklende for mange, men det gjør også at mye av hverdagsaktiviteten i huset forsvinner fra aktivitetslisten. Tilbudene for en enklere hverdag er vel og bra, men det er mye god trening i husvask, handling, hagearbeid og oppussing, er det ikke? Hjemme hos meg er det forbud mot «hushjelpartikler»!

Ta alltid trappa. Dette punktet trenger vel ikke mer beskrivelse? På dette punktet er jeg hundre prosent konsekvent, og det synes jeg du også skal være! Ta trappa! Ferdig snakka!

Mer aktivitet på jobb! Vær en pådriver for økt fokus på aktivitet på jobb, sammen blir du og kollegaene dine både sprekere og mer sammensveiset. Stadig flere bedrifter tar grep og setter fokus på en mer aktiv jobbhverdag med hev/senkebord, walking meetings, fellestreninger, gå-konkurranser eller tracking av aktivitet gjennom uken. Dette er musikk i mine ører! Mer av dette og ja til mer sosial aktivitet på jobb som også innebærer trening og bevegelse, ikke bare fancy middager og høye drinker. Ta gjerne initiativ til pausestrekk på jobben, det er flere aktører som tilbyr tøy og bøy på kontoret eller online.  Jeg har selv lagt inn to økter i uken i arbeidstiden med vår PT, dette gir meg den boosten jeg trenger for å holde et høyt tempo i på jobbdag og fritid.

Treningsrom på jobben? Bruk det da vel? Mange forteller meg om treningsrom og treningstilbud på jobben, men at de ikke benytter det, fordi det ikke er tid eller det er «litt stress» å dusje før neste møte. Her må vi steppe opp, tilbudet ligger der for deg, utnytt det! Ingen ting er deiligere enn å ha trening unnagjort ila arbeidstiden!

Gå tur i stedet for å sitte på kafe. Her tror jeg gutta er litt bedre enn damene. Vi møtes ofte til skogsturer, skiturer eller avtaler å spille fotball når vi møtes. Damer sitter ofte på kafe. Jeg utfordrer deg til å lage avtaler med venninner som innebærer fysisk aktivitet og ikke bare kafe eller shopping. Bestem dere for sporty antrekk, slik at dere kan gå på litt i bakkene og kjenne at blodpumpa jobber i takt med snakketøyet. Dra på fjellturer, skogsturer, klatrepark, eller meld dere på en treningsweekend. Latter, hygge, svette i panna og rødvin i glasset i skjønn forening!

Du klarer det, du kan også bli en aktivitetselsker!

Artikkelen er tidligere publisert på KK.no. Torp&co er KKs treningsekspert og leverer månedlige artikler.