Hva er musearm?

En musearm er rett og slett en senebetennelse i muskelfestene på utsiden av underarmen. Grunnen til at denne lidelsen kalles både musearm, golf og tennisalbue er fordi dette er typiske årsaker til at lidelsen utvikler seg. Det er snakk om tusenvis av små belastninger på senefestet som hver for seg er ubetydelige, men som tilsammen overgår vevets tåleevne og det utvikler seg en skade.

Hva forårsaker en musearm?

I dagens samfunn er våre arbeidsoppgaver så spesialisert at vi ofte sitter hele arbeidsdagen med kun små variasjoner i belastningsmønsteret. Når man som ansatt benytter PC hele arbeidsdagen, kun benytter den ene armen og arbeidsdagen ellers gir lite variasjon, så er man svært utsatt for å utvikle musearm. Selv om PC bruk er den klart hyppigste årsaken til utviklingen av musearm så kan også andre belastninger skape irritasjon og skade på senefestene på utsiden av underarmen. Både håndverkere og andre som benytter hender og armer mye i arbeidet er utsatt.

Hvilke symptomer gir musearm?

Belastningsrelaterte smerter skyldes ulike typer av belastninger; ensidighet, gjentagelser, høyt arbeidstempo og/eller kraftanstrengelser. Ømhet og irritasjon er kroppens egne reaksjoner på ”slitne” muskler og sener. Symptomene er et varsel om at man skal bruke kroppen på en mer fordelaktig måte; mindre ensidig og mindre anstrengende. Vanlige symptomer på musearm er muskelømhet eller smerter i albue og underarm, ofte på underarmens overside. Forsterkning av smertene ved arbeid over lenger tid, redusering ved hvile-

Hva er behandlingen?

Vi behandler smerten lokalt samt gjenopprette normalt bevegelsesmønster i nakke, skulder, arm og hånd slik at smertene ikke kommer tilbake med en gang aktiviteter gjenopptas.

  • Spesifikk leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Andre ting:

Hva kan du gjøre selv:

  • Utnytt alle naturlige muligheter for variasjon.
  • Planlegg arbeidsoppgavene slik at du kan veksle mellom PC-arbeid og andre arbeidsoppgaver gjennom dagen.
  • Ta sittestilling, arbeidsstilling og bevegelser opp til vurdering.
  • Sørg for å få god støtte for underarmen din.
  • Ta i bruk funksjonstastene på maskinen i stede for musa
  • Bytt ut TV-titting med trening! Det blir mer enn nok sitting foran skjermen på jobb så sørg heller for å gi overkropp og skuldre, armer og nakke god mosjon og trening

Det finnes en rekke tiltak som kan settes igang for å forebygge utviklingen av museram. Det er viktig å skape nok variasjon i arbeidsoppgavene. Det kan blant annet gå ut på at man stykker opp arbeidet med PC til flere økter i løpet av dagen. Det er også viktig å ta korte pauser hyppig i løpet av dagen slik at senestrukturene får nok tid til restitusjon mellom periodene med belastning.

Det finnes også mange forskjellige variasjoner av PC musen. Her er det viktig å prøve seg fram til en løsning som fungerer for den enkelte. Torp&Co Bedriftsmassasje hjelper til med ergonomisk tilpasning av arbeidsplasser for å få dette tilrettelagt på en skikkelig måte.

Et enkelt men svær effektivt triks kan være å lære seg til å benytte både høyre og venstre arm på PC musen. Dette kan være noe klønete i starten, men etter noen få dager så mestrer de fleste å benytte også den andre armen. For de som benytter PC mye i løpet av en dag, så er dette noe som absolutt bør vurderes som forebyggende tiltak. Tøyning og enkle massasjetekniker er også virkningsfulle ting man kan gjøre på egenhånd.

Forebyggende trening med fokus på styrketrening kan også være nyttig. Da vil kroppen stimuleres av treningen og bygge kraftigere senestrukturer som bedre kan tåle belastningen den utsettes for.